Werving en selectie tips voor vinden van Nieuw personeel met het juiste DNA
Hoe pak je de werving en selectie aan van nieuw personeel? Kun je wel wat tips gebruiken? Denk je dan aan het inhuren van een recruiter of besteed je het uit? In de huidige markt zie je dat het beste personeel kiest voor de beste werkgever. Personeel is een het meest kostbare bezit van een organisatie. Een goede investering in het personeel maakt van jou een aantrekkelijke werkgever.
Een mooi gezegde zegt “bloemen bloeien waar ze de ruimte krijgen, mensen ook”. Dit geeft aan dat een goede werkrelatie met jouw personeel zich dubbel en dwars terugverdient. Dit zie je terug in werkplezier, productiviteit en behoud van jouw personeel. Laat hen trots zijn om bij jou te mogen werken en betrek hen bij het bedrijf. Dit heeft een enorme aantrekkingskracht voor het verkrijgen van nieuw personeel. Laat dit terugkomen in vacatureteksten, vacaturevideos en gebruik de kanalen die bij jullie bedrijf passen. Of dat nu het aanspreken van je eigen netwerk is netwerk of het uitbesteden van de werving en selectie aan een bureau of interim recruiter.
Hebben jullie de personele bezetting op orde? Kun je flexibel en adequaat omgaan met de personeelsvraagstukken die op jullie pad komen?
Oké, uiteraard wil jij die goede werkgever zijn en heb je hier aandacht voor. Maar wat kun je zelf nog meer doen om om goed personeel aan te trekken, personeel met het juiste DNA? Wij geven graag een aantal concrete tips voor werving en selectie van nieuw personeel.
Tip één Sterke en originele vacaturetekst
Valt het jou ook op dat zoveel vacatureteksten op elkaar lijken? Ze staan boordevol inkoppertjes. Het is de kunst om op te vallen met je vacatureteksten en eruit te springen tussen het grote aanbod. Denk van te voren goed na over wie jullie bedrijf is. Welke kernwaarden hebben jullie en wat is jullie identiteit. Laat duidelijk zien waar het bedrijf voor staat en waar jullie je op richten. Wat is jullie eigen DNA en wat is jullie belofte. Wat dat betreft kun je denken als een marketeer maar dan betreffende je eigen bedrijf.
Bedenk vervolgens een originele vorm om jullie vacature te presenteren. Laat een kandidaat zien hoe een werkdag bij jullie eruit ziet en laat hen beleven hoe hun toekomstige werkplek zou zijn. Raak jouw nieuwe medewerkers met bijvoorbeeld een vacaturevideo. Huur een professionele tekstschrijver of content creator in voor een wervelende tekst. Laat je eigen personeel een rol spelen en betrek hen bij het hele proces. Zij zijn jullie beste ambassadeurs!
Tip twee Kandidaat reis waardoor je meer dan hun interesse wekt
Net als marketeers is het belangrijk goed na te denken over de stappen die een kandidaat doorloopt voordat “ja” wordt gezegd tegen die nieuwe baan. Er moeten vele contactmomenten zijn geweest voordat een kandidaat de stap daadwerkelijk zal nemen, net als bij het aanschaffen van een product of dienst. Kruip in de huid van je nieuwe medewerkers. Het tijdperk dat je gewoon kon wachten op je kandidaat nadat je de vacature had geplaatst op Indeed of LinkedIn bestaat niet meer. Je moet er eerst voor zorgen dat jouw bedrijf zichtbaar is. Laat mooie projecten zien, laat je eigen medewerkers aan het woord, plaats berichten op social media die leuke en aantrekkelijke verhalen vertellen, die echt zijn.
Een kandidaat gaat dan mogelijke over tot oriënteren en solliciteren. Als werkgever moet je dus extra je best doen om talenten te verleiden om bij jouw TOP bedrijf te willen werken in deze krappe arbeidsmarkt. Wanneer een kandidaat uiteindelijk voor jouw bedrijf kiest en zegt: “I love my Job ❤️”, dan heb je het goed gedaan en blijf je mooie talenten aantrekken.
Kandidaten zullen alle onderstaande fases van See-Think-Do-Care model doorlopen voordat ze overgaan tot “ja” zeggen tegen de vacature.
Tip drie Betrek jullie personeel bij het proces
De huidige medewerkers kunnen ook worden ingezet bij het werven en selecteren van nieuw personeel. Vergeet hen daarom ook niet bij het proces te betrekken. Vraag hen bijvoorbeeld of ze kandidaten uit hun eigen netwerk kunnen voordragen. Extra fijn is dat je eigen personeel de potentiële nieuwe medewerker al kent, hierdoor heb je een zeer bruikbare referentie. Vraag je huidige medewerkers of ze de openstaande vacature actief willen delen op hun eigen social media kanalen. LinkedIn is hier voor het perfecte kanaal. Dit zorgt vaak voor een groot bereik van de openstaande vacature. Vraag daarnaast of je medewerkers zich willen aansluiten bij de sollicitatiegesprekken. Voor de sollicitant is dit zeer waardevol en deze krijgt een veel betere en eerlijke kijk op jullie bedrijf. Het hebben van een goed klik is hierbij essentieel, daarmee heb je gelijk meer inzicht in het DNA van de kandidaat. Past deze bij het DNA van jullie bedrijf en het huidige personeel?
Tip vier Werving en selectie uitbesteden
Het vinden en aantrekken van goed personeel gaat niet vanzelf. Nu we te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt vergt dat meer kennis en vaardigheden dan ooit. Dit ligt wellicht erg ver af van jouw eigen bedrijfsvoering. Een goed werving & selectiebureau weet heel goed waar zij moet zoeken naar de kandidaat die bij jou past. Met het juiste DNA. Het kan zelfs zo zijn dat zij al goede kandidaten in hun eigen netwerk hebben.
Wat doet een werving- en selectiebureau? Deze houdt zich bezig met het aantrekken en selecteren van kandidaten om deze vervolgens te verbinden met de werkgever die personeel zoekt. Een werving-en selectiebureau komt eerst jouw wervingsprobleem uitvragen, zodat ze precies weten waar ze je mee kunnen helpen. Vervolgens houden zij zich bezig met het aantrekken van sollicitanten en houden zij intakegesprekken met hen. Als het bureau denkt dat de sollicitant en de opdrachtgever wat voor elkaar kunnen betekenen worden zij met elkaar in contact gebracht.
Tip vijf Inhuren ervaren recruiter
Een andere mogelijkheid is tijdelijk een recruiter inhuren, een “interim recruiter”. Dit kan ideaal zijn wanneer je tijdelijk een wervingsprobleem hebt. Wat deze recruiter voor jou kan betekenen hangt af van jouw vraagstuk. Wil je alleen dat de interim recruiter geschikte kandidaten zoekt? Dan kan deze persoon voor jouw organisatie gaan searchen. Wil je dat de interim recruiter ook daadwerkelijk contact legt met de kandidaten? Dan kan de interimmer ook het hele sollicitatieproces overnemen.
Interimmers hebben veel kennis van de huidige arbeidsmarkt en kunnen daardoor veel toegevoegde waarde leveren. Een interimmer weet precies wat er speelt. Vaak zie je dat een bedrijf óf zelf moeilijk een eigen recruiter kan vinden óf het bedrijf wil de visie en advies van een expert om mee te nemen in de werkprocessen. Heb je een complex wervingsproblematiek, dan kan je hier uitstekend een interim recruiter op inzetten. Bijkomend voordeel is dat een interimmer direct aan de slag kan en dat je alleen betaald voor de gewerkte uren. Als bedrijf hoef je geen ziekte- of vakantiedagen door te betalen.
Tip zes Uitzendbureau in plaats van in dienst nemen
Wil je snel tijdelijk personeel, dan kun je kiezen voor een uitzendbureau. Een uitzendbureau is een bemiddelaar tussen een werkzoekende en een bedrijf. Wanneer een bedrijf personeel zoekt kan deze een uitzendbureau benaderen en de vraag bij het bureau neerleggen. Het uitzendbureau gaat dan op zoek naar een geschikte match die past bij de vraag van het bedrijf. De werkzoekende en de organisatie worden vervolgens met elkaar in contact gebracht en indien voor beide partijen de indruk goed is wordt de positie vervuld.
Goed om te weten is dat de werkzoekende NIET in dienst komt bij het bedrijf, maar bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau betaalt dan ook het salaris van de werknemer en de vacaturehouder betaalt het uitzendbureau. Vaak bestaan de kosten die een organisatie aan een uitzendbureau bestaat uit een bruto uurloon, reseveringen en een marge. Over het algemeen betaal je voor een uitzendkracht twee tot drie keer het bruto uurloon. Het bureau regelt het proces rondom het aannemen en uitbetalen van de uitzendkracht, kan de vacaturetekst schrijven en regelt de loonadministratie. Daarnaast betaal je als bedrijf alleen de daadwerkelijk gemaakte uren die een uitzendkracht maakt, wat meer flexibiliteit biedt.
Goed personeel vinden met juiste DNA; zelf doen of uitbesteden?
Het uitbesteden van de werving en selectie van nieuw personeel met het juiste DNA kan je als werkgever veel tijd en geld besparen. Om allerlei reden kan het zijn dat jullie dit zelf willen doen en daarom geven wij graag deze tips. Mocht je er zelf niet uitkomen dan zijn wij er om jullie te helpen. We hebben diverse recruitement concepten om snel en goed personeel voor jouw bedrijf te vinden.
Zo is jouw personele bezetting weer snel op orde.